Hälsofördelarna med kosttillskott

Det finns flera fördelar för hälsan att äta kosttillskott, såsom just bättre hälsa och välmående i största allmänhet men man kan också bli av med vissa åkommor som man drabbats av om man får i sig rätt sorts vitaminer och mineraler för ens egen kropp. Men om man är idrottare kan man vara desto försiktigare med vilka tillskott man sätter i sig – vissa ger nämligen utslag på dopingskalan trots att man inte alls haft som avsikt att dopa sig.

Det finns en rad olika kosttillskott på marknaden att välja och vraka bland. Men vilka ska man egentligen välja? Svaret på den frågan är egentligen ganska enkelt. Det beror helt och hållet på i vilket syfte du äter kosttillskotten. Vill du fåt bättre muskler och leder eller känna dig piggare och kunna vara allmänt mer aktiv? Då kanske tillskottet Vitaepro är något för dig. På www.vitaepro.com står allt att veta om kosttillskottet och dess fördelar. Men viktigaste av allt i informationen på hemsidan, vet du vad det är? Det är att det står exakt vad tillskottet innehåller, vilket innebär att du kan vara säker på att veta vad exakt du stoppar i dig för något. Och det är något som är ytterst viktigt att veta, framförallt om du är idrottare. Något som Niklas Holm skriver om i tidningen ekuriren är nämligen att vissa tillskott, och proteinpulver framförallt, faktiskt innehåller det dopningsklassade ämnet Higenaminesom är med på listan över substanser som är förbjudna av Wada, World anti-doping agency. Och sådana vill man inte stoppa i sig!

Tips om kosttillskott

Det finns en hel del saker som man ska tänka på när man väljer vilka kosttillskott man stoppar i sig som sagt. Men ett tips att tänka på när man står i valet och kvalet om vilket man ska välja är att fundera lite över varför man vill ta det. Något som tidningen Allas skriver om är 42 åriga Sandra som hade problem med eksem. Hennes räddning kom faktiskt att bli just ett kosttillskott. Hennes innehåll viktiga vitaminer och ämnen utvunna ur svarta vinbär, bland annat. Och efter att ha ätit tillskottet under en tid var hon tillslut eksemfri – något som säkerligen fler önskar blir. Så kolla med din läkare vad din kropp kan tänkas råda brist på ämnesmässigt och välj tillskott därefter. Men för den som kanske inte vill eller behöver äta kosttillskott finns annat att välja i stället. Något som Expressen tipsar om är till exempel olika maträtter som innehåller D-vitamin, och just det vitaminet är något som alla klarar av att få i sig lite extra a, speciellt nu i vintermörkret. Så även om du kanske inte vill börja ta tillskott en i alla fall vill göra något för din hälsa så kan det vara en god idé att spana in den listan med mat – och kanske ändra dina kostvanor nu under vintern åtminstone.