Må bättre med enkel vardagsmotion

ta trappornaMånga är dåliga på att röra på sig i vardagen och har dessutom stillasittande jobb. Med enkel vardagsmotion kan man dock råda bot på detta och må bättre!

Det finns massor av sätt att få mer motion i vardagen, det gäller bara att smyga in den och göra saker som kanske inte känns som träning på samma sätt som att masa iväg till gymmet, att hoppa trampolin med barnen kan vara en sådan sak!

Smarta knep för mer motion

Många har svårt att bli av med semesterkilona och orkar inte träna på gymmet varje dag. Det behöver egentligen inte vara så svårt att få mer motion i sin vardag. Det handlar bara om att bestämma sig och ge det lite tid. Är man inte en person som vill köra intensiva pass varje dag så finns det ändå gott om andra saker man kan göra för att röra på sig mer. I Expressen ges det tips på saker som gör det både roligare, enklare och smidigare att vardagsmotionera, där saker som att ta trapporna istället för hissen, gå kvällspromenader, kanske cykla, gå istället för att ta bilen eller åka kommunalt emellanåt kan göra stor skillnad. Då kommer man åt viktiga delar av vardagsmotionen på ett enkelt sätt. Men det finns såklart hur mycket saker som helst man kan göra och idag finns det massor av appar till din mobil som hjälper dig ha korta och intensiva träningspass själv och du kan även smygträna när du sitter ned. Många är riktigt dåliga på att röra på sig i vardagen och har stillasittande jobb, vilket inte gör saken bättre.

”Vi bör inte sitta längre än 30 minuter. Om vi hela tiden har armarna framför kroppen och fastnar i arbetsställningen så förkortas våra bröstmuskler och de övre ryggmusklerna orkar inte hålla oss sträckta när vi sedan reser oss. Det kan räcka att ställa sig upp och ta några andetag, eller sträcka ut och tänja lite”, säger Carina Sjöberg, utbildare på Friskis och Svettis till DN.