Träning i vardagen

Att träna är inte en aktivitet som lockar alla. En del kommer inte att ta sig tid att vare sig gå till gymmet eller träna hemma, helt enkelt för att de tycker att det är så mördande tråkigt. Motion är dock viktigt för hälsan, och för att undvika många skador och sjukdomar som annars kan försämra livskvaliteten.

Om du tillhör de som inte lockas av att träna behöver dock inte allt hopp vara ute. Du kanske inte kommer att kunna hitta en träningsform som du tycker är rolig (vi beklagar), men du kan åtminstone hitta en träningsform om fungerar för dig.

Om du helst inte lämnar hemmets trygga vrå, och om du gärna tittar på filmer eller tv-serier, eller lyssnar på radio eller ljudböcker, kan du kombinera de två. För detta krävs dock att du har lite plats. Om du har det kan du köpa en motionscykel eller ett löpband, de är ofta ganska billiga på Blocket. Du behöver inte springa jättesnabbt på bandet, eller trampa på motionscykeln som om du var på ett superintensivt spinningpass. Det viktigaste är att du rör på dig, och det kan du göra utan att röra dig ur fläcken.

Många tycker dock att det känns lite fånigt att sitta och trampa hemma. Istället kan man ta en promenad i rask takt varje dag. Eftersom man helst bör motionera varje dag kan man gå till eller från jobbet, eller både och. Om arbetsplatsen ligger för långt från hemmet för att detta ska vara möjligt kan man åka en del av sträckan kollektivt, och gå resten. Välj gärna att gå den vackraste biten, det kommer att göra det lättare att hitta motivationen. Vill du aktivera hela kroppen kan du gå med stavar, men se till att du har rätt teknik, så att du verkligen tränar armarna.