Vad bör vi äta för typ av kosttillskott?

Det finns en hel del olika vitaminer och mineraler som vi behöver för att må bra, och sedan finns det också en hel del som vi inte alls behöver överhuvudtaget – och sen finns det också vissa näringsämnen som vi behöver mer av när vi kommer över en viss ålder.

I djungeln av olika kosttillskott hittas allt från Vitaepro till D-vitaminer och andra nyttigheter, men det finns också en hel del andra saker som det påstås att vi ska stoppa i oss. Men vad stämmer egentligen? Det är vad som kommer redas ut nu.

Kort sagt kan man konstatera att det finns tre stycken näringsämnen som vi alla behöver och kan behöva extra av, dessa är: B-vitamin, D-vitamin och Magnesium. Hur dessa olika ämnen påverkar kroppen är något som tidningen Allas skriver om i en ganska omfattande artikel som kan vara intressant att titta närmare på. Kortfattat kan man dock säga att B-vitaminet behöver vi för att hålla vår kropp fungerande i den bemärkelsen att vitaminen hjälper oss att ta upp och förvandla mat till energi samt att vitaminen B12 hjälper oss att hålla oss friska i huvudet. Brist på B12 kan exempelvis medföra minnesförlust, förvirring och depression. Likaså är D-vitaminet viktigt för oss då denna ser till att reglera kalkbalansen i tänderna och skelettet, och har man brist på D-vitamin får man helt enkelt sköra ben. Sist men inte minst har vi alltså Magnesium och huvudsakligen så hjälper denna oss att producera protein och omsätta kalcium, ser till att vi har en normal nerv- och muskelfunktion samt har nyligen visats vara effektiv mot att motverka vissa sjukdomar.

Vissa vitaminer över en viss ålder

Något som man också bör tänka på är att vissa vitaminer behöver man mer eller mindre av beroende på hur gammal man är. Att till exempel äta Vitaepro som ung och vital tonåring skulle till exempel inte utgöra en så stor skillnad, för när man är ung tar kroppen upp mineraler och vitaminer bättre ur vad man stoppar i sig vilket inte är samma när man är äldre då man kan behöva ta tillskott. Något som till exempel Expressen skriver om är vilka vitaminer och näringsämnen man behöver få i sig extra mycket av när man är över 40 år gammal – och det är minsann en hel del. Vad man till exempel listar är både B12 och Magnesium samt även Omega 3 och antioxidanter.

Såhär pratar Doktor Mikael om kosttillskott på Nyhetsmorgon: